diumenge, 9 de gener del 2011

Auster, un món inexhaurible

Aquest Nadal m'han regalat un llibre d'un autor que m'agrada molt. Es tracta de Paul Auster, el famós escriptor de Nova Jersey resident a Brooklyn. 

Quan em vaig topar per primera vegada amb un llibre seu no sabia  a què m'enfrontava. No vaig començar amb gaire bon peu; Brooklyn Follies, una novel·la entretinguda però, com més tard vaig descobrir, no gaire a l'alçada d'altres  de les seves publicacions.
Paul Auster (1947)

Si alguna cosa puc dir d'ell és que per mi va resultar addictiu. Amb Oracle Night vaig començar a conèixer el característic món austerià, ple de personatges enigmàtics, amb protagonistes relacionats amb la literatura, històries sorprenents, curioses i a vegades, fins i tot, estranyes. 

D'aquest llibre us volia parlar avui. La nit de l'oracle explica la història de Sidney Orr, un escriptor que acaba de patir una malaltia i s'instal·la altra vegada al seu pis (com no, a Brooklyn) amb la seva dona. Tot comença quan el protagonista entra en una papereria i en surt amb un quadern blau. Fascinat per aquest quadern, Orr es veurà dominat per una febre creadora que desembocarà en una sèrie de successos desconcertants.

El llibre està escrit en primera persona a través de Sidney Orr. Consta de dos nivells narratius (la història que viu el protagonista i la que escriu). 

La veritat és que va ser un llibre que em va sorprendre molt, no només per la història sinó per l'excel·lent manera de narrar que té Auster. Però per narradors originals llegiu-vos La ciutat de vidre, de la Trilogia de Nova York, ple d'elements curiosos on tots els personatges esdeven un trencaclosques.

En les seves novel·les mai no hi falta algú que és seguidor dels Mets (Brooklyn Follies), gent que viu al carrer  (El palau de la lluna), personatges amb la joventut truncada (Sunset Park) i molt de misteri (Leviatán). Sigui quina sigui la vostra elecció aviso que Auster enganxa i no deixa a ningú indiferent. 


Alba Lafarga Magro 

8 comentaris:

Lluïsa ha dit...

M'agrada moltíssim Paul Auster. Brooklyn follies a mi em va agradar i estic d'acord que la història del quadern blau és curiosa i agafen ganes de comprar-ne un, però crec que no és la millor narrativa de P. Auster. Acabo de llegir Sunset Park i realment he tornat a disfrutar com amb trilogia de N. York o El palau de la lluna.La història és interessant i el final com un cop de puny, potser una mica depriment.

Coneixeu el còmic de Ciutat de vidre? És molt fidel

Alba L. ha dit...

Sí que conec el còmic de Ciutat de vidre, de fet el vaig llegir de la biblioteca de l'institut.

Sunset Park també m'ha agradat molt. No he llegit l'anterior llibre que va publicar (Invisible) però sí que he llegit Un home a les fosques i la veritat és que no em va acabar d'agradar com altres.

Lluïsa ha dit...

Veig que formes part del club de fans de Paul Auster. Invisible és una història dura amb molt de sexe i força violència; el més original és la manera de narrar-la amb tres narradors diferents.
Has llegit res de Ian McEwan? És un altre autor que també m'agrada molt (aquest cop anglès)Es duret pero crec que val la pena, sobretot Dissabte i Expiació

Alba L. ha dit...

He llegit Expiació, i he vist que per casa n'hi ha alguns, potser em llegiré Dissabte.

Gràcies per les recomancions i per la teva participació al blog!

albi i jud ha dit...

Eii som l'Alba Salomon i la Judit, ara ens has intrigat amb els llibres de l'Auster.

P.D:l'Alba S. segur que es llegeix la Trilogia de Nova York...

ptons ;)

Nina & Elsa ! ha dit...

Estaria bé llegir-lo, sembla força intrigant i interessant!

Marta ha dit...

Ei! Jo em vull legir "La ciutat de vidre". Ja em diràs si l'has llegit o no i em recomanes un altre llibre.

Petons (:

Anònim ha dit...

Jo també m'apunto al club Auster. Em falta llegir el darrer però aviat posaré remei.